ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است

    بسیار خب
      پرینت

    چگونه یک رزومه حرفه‌ای بنویسیم؟

    وشتن رزومه حرفه ای اولین و مهم‌ترین قسمت درخواست کاری جدید است. حتی ممکن است شما برای پیدا کردن یک شغل خوب بارها رزومه نویسی کرده باشید. یک رزومه حرفه ای باید به شیوه ای تهیه و نگارش شده باشد که توجه کارفرمایان را جلب کرده و با اولین نگاه آن را کنار نگذارند.

    جالب است بدانید امروزه بسیاری از شرکت های جهانی با تقاضای شغلی بالا از سیستم هوشمندی به نام ATS استفاده می کنند. این نرم افزار با بررسی کلید واژه ها و عبارات مربوط به شغل، بهترین ها را گلچین کرده و ارزیابی اولیه متقاضیان را آسان می کند. لذا لازم است رزومه خود را برای سیستم های هوشمند و مدیر استخدام شرکت بهینه سازی کنید.
    برای اینکار نیازی به طراحی رزومه فانتزی نیست. کافیست نکاتی که در ادامه ی این مطلب گفته می شود را رعایت کنید. آسوده خاطر باشید که رزومه شما به بهترین نحو نوشته شده و شغل مناسب خود را به دست می آورید.

    مختصر و مفید
    یک خلاصه حرفه ای از رزومه کاری در حقیقت تصویری قانع کننده از مهارت و تجربیاتی است که کارفرما علاقه مند به مشاهده آن در رزومه شماست. معمولا یک صفحه برای نشان دادن مهارت،دانش و تجربه برای شغل مورد نظر کافیست. برای کوتاه کردن رزومه خود می توانید موارد مشابه را ترکیب کنید. و از بیان تجربه هایی که بیش از ده سال از آن می گذرد صرف نظر کنید.

    خوانا بنویسید
    اگر رزومه خود را برای شرکت معتبر خارجی ارسال می کنید. بهتر است از نمودار، جدول و تصاویر استفاده نکنید. تا اطلاعات به خوبی توسط نرم افزار هوشمند پردازش شود.
    از فونت های ساده مانند Times new Roman، Arial یا Helvetica استفاده کنید. این فونت ها ساده هستند و توسط هر نرم افزاری قابل پردازش است. از طرفی برای مدیر استخدام شرکت نیز خواناتر است.
    از تیترهای مناسب برای رزومه حود استفاده کنید و آنها را بولد شده و با رنگ متفاوت بنویسید.

    از کلمات جادویی غافل نشوید
    در تیترها و متن رزومه از کلماتی استفاده کنید که برای شغل مورد نظر اهمیت داشته باشد. در این صورت شایستگی شما سریع تر نمایان می شود. برای یافتن این کلمات، توضیحات شغل مورد نظر خود را بخوانید و ببینید چه مهارت هایی مورذ نیاز است. به علاوه سایت های اینترنتی و ابزارهای آنلاین مانند jabscan و skilsyncer می تواند کلمات کلیدی را در اختیار شما بگذارد.

    مشخصا برای همان شغل رزومه بنویسید
    همه چیز را در رزومه ننویسید. فقط مواردی را بنویسید که نشان می دهد شما بهترین گزینه برای آن شغل هستید.

    اشکالات رایج در نوشتن رزومه کاری که باعث رد شدن آن می شود
    ۵۶% غلط املایی و نگارشی
    ۲۱% نامرتبط با شغل درخواستی
    ۱۶% تعداد صفحات اشتباه و سوابق شغلی ضعیف
    ۱۱% قالب ضعیف رزومه
    ۹% دستاورد های نامعلوم
    ۸% مشکلات تماس و ایمیل
    ۵% اهداف نامفهوم
    ۲% عدم صداقت
    ۱% ضمیمه عکس
    ۳% دیگر موارد

    از جملاتی استفاده کنید که تاثیرگذاری شما را نشان دهد
    به جای اینکه بگویید در چه پروژه هایی مسئولیت داشتید از عبارت هایی مانند: اجرا، ساخت، افزایش، طراحی و … استفاده کنید. تا نشان دهنده ی تاثیر وجود شما در سازمان باشد و دستاورد های شما را برای سازمان بازگو کند.

    پرهیز از کلیشه گویی
    از عبارات کلیشه ای که در همه ی رزومه ها استفاده می شود استفاده نکنید. این عبارات دیگر مفهومی را منتقل نمی کند. عباراتی مانند: آشنایی با … ، تسلط کامل بر … معنای واقعی خود را از دست داده اند. به جای آن می توانید به روش کمی مهارت های خود را بیان کنید.

    به طور مشخص و کمی بیان کنید
    با کمک اعداد و درصد میزان تاثیر گذاری خود را در شرکت نشان دهید. به عنوان مثال به جای اینکه بگویید: کمک به رشد درآمد کردم. بگویید، با انجام فلان کار کمک کردم که درآمد در طی 12 ماه تا 400% افزایش یابد و به 800 میلیون تومان برسد.

    انتخاب نام مناسب برای فایل ارسالی
    هیچگاه فایل رزومه خود را تنها با عنوان «رزومه» ارسال نکنید. حتما نام و نام خانوادگی خود را در عنوان فایل قرار دهید. با این کار مدیران استخدام، رزومه شما را به آسانی شناسایی می‌کنند.

    شغل های پاره وقت
    در صورتی که رزومه کاری شما از لحاظ تجارب کاری تمام وقت شرایط خوبی دارد، می‌توانید تجارب کارآموزی، شغل‌های پاره وقت و داوطلبانه را نیز به آن اضافه کنید.

    افزودن راه های ارتباطی
    شاید این مورد آشکار به نظر برسد. اما گاهی اوقات داوطلبان فراموش می‌کنند اطلاعات ابتدایی از قبیل آدرس ایمیل را درج کنند. یا اگر هم یادشان باشد، آن را در انتهای رزومه می‌نویسند. نام، شماره تلفن، آدرس ایمیل، آدرس محل سکونت (اختیاری) را بالای صفحه بنویسید.