آموزش نسخه خوانی (۳)

آموزش نسخه خوانی (۳)

آموزش نسخه خوانی داروخانه به همراه نمونه نسخه های پزشکی، آموزشی و داروشناسی و آموزش تکنیک های نسخه خوانی در سایت و اپ پاتو . منبع این آموزش متفاوت ترین کانال تلگرامی آموزش نسخه خوانی و داروشناسی می باشد .

 

آموزش نسخه خوانی (۳)

 

قرص پنتوپرازول ۴۰ میلی گرم ۲۸عدد صبح ها یک عدد
قرص فاموتیدین ۴۰ میلی گرم ۳۰عدد هر ۱۲ ساعت یک عدد
قرص کلیدینیوم سی ۳۰عدد قبل از غذا یک عدد

 

پنتوپرازول (Pantoprazole) :

 

این دارو در بیماری ریفلاکس معده به مری ،افزایش ترشح اسید معده ،سندرم زولینگر الیسون ،بیماری پپتیک اولسر ،عفونت های هلیکوباکتر پیلوری ،پروفیلاکسی خونریزی مکرر دستگاه گوارش و… تجویز می شود.

 

اسامی تجاری و اشکال دارویی موجود در کشور:

 

نولپازا(Nolpaza)،پنتوسک(Pantosec)،پنتوزول(Pantozol)
Amp 40mg Tab 20,40 mg
Cap 20,40 mg

 

توصیه به بیمار :

 

۱ – در صورتی که از دارو به منظور درمان زخم گوارشی استفاده می کنید دوره درمان را کامل کنید و حتی در صورت بهبودی دارو را تا پایان دوره قطع نکنید.
۲ – در صورتی که روزی یک بار از دارو استفاده می کنید دارو را یک ساعت قبل از صبحانه میل نمایید و در صورتی که دارو دو بار در روز تجویز شده است یک ساعت قبل از صبحانه و شام استفاده شود.
۳ – مصرف بلند مدت دارو در صورت تجویز پزشک و تحت نظر ایشان بلامانع است.
۴ – دارو را به صورت کامل استفاده نمایید و قرص را نصف نکنید و یا نجوید.
۵ – بیمار باید هر یک از موارد زیر را به پزشک اطلاع دهد:بارداری احتمالی یا ثابت شده،قصد بارداری،شیردهی یا تصمیم به شیردهی،تهوع،استفراغ و اسهال شدید
۶ – در صورت عدم بهبود علائم و نشانه های بیماری،تورم شدید زبان صورت و لب ها،تنگی نفس شدید،آبی شدن رنگ پوست و گیجی و خواب آلودگی شدید به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.
۷ – در صورت مصرف دارو با دوز بالا و مدت بیشتر از یک سال برای پیشگیری از پوکی استخوان با پزشک در مورد مصرف کلسیم و ویتامین د مشورت نمایید.این مسئله در افرادی که فاکتور های خطر پوکی استخوان مانند سیگار،نوشیدن الکل،مصرف داروهای استروئیدی،مصرف داروهای درمان تشنج و سابقه خانوادگی را دارند باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.
۸ – در صورت مصرف دارو برای مدتی بیشتر از ۳ سال باید بیمار از نظر علائم کمبود ویتامین ب۱۲ بررسی شود.
۹ – در صورت مصرف دارو برای یک سال ممکن است سطح منیزیم کاهش یابد،در بیمارانی که دیگوکسین یا دارو های ادرار آور مصرف می کنند باید سطح منیزیم چک شود.

 

فاموتیدین (Famotidine) :

 

این دارو در رفلاکس معده به مری ،بیماری زخم معده ،سوزش سردل ،سوء هاظمه و کهیر تجویز می شود.

 

اسامی تجاری و اشکال دارویی موجود در کشور:

 

پپسید(Pepcid)
Tab 20،40 mg‌ Amp 20mg/2ml

 

توصیه به بیمار:

 

۱ – بیمار در صورتی که روزی یک بار از دارو استفاده می کند بهتر است شب هنگام خواب دارو را مصرف کند.

۲ – این دارو ممکن است باعث اسهال،یبوست و سرگیجه شود.
۳ – بیمار در صورتی که از دارو به منظور درمان زخم گوارشی استفاده می کند باید دوران درمان را کامل کند و حتی در صورت بهبودی دارو را تا پایان دوره قطع نکند.
۴ – بیمار باید در صورت عدم بهبود علائم و نشانه های بیماری،تورم شدید زبان صورت و لب ها،تنگی نفس شدید و آبی شدن رنگ‌ پوست و گیجی و خواب آلودگی شدید به پزشک خود اطلاع دهد.
۵ – این دارو در حالت OTC نباید در افرادی که دارای مشکلات زیر می باشند استفاده شود و قبل از مصرف می بایست تحت بررسی پزشک قرار گیرند:بلع دردناک،استفراغ خونی،مدفوع خونی یا سیاه رنگ،درد شکمی که به دست و شانه تیر می کشد،دردی که بیش از ۳ ماه است ادامه دارد و کاهش وزن ناخواسته.

 

کلیدینیوم سی (Clidinium C) :

 

اين دارو در سندرم روده تحریک پذیر، بیماری زخم معده، انتروکولیت و … تجویز می شود.

 

اسامی تجاری و اشکال دارویی موجود در کشور:

 

لیبراکس(Librax)
Tab 2.5+5 mg(Clidinium+Chlordiazepoxide)

 

توصیه به بیمار :

 

۱ – غذا بر جذب و اثر دارو تاثیری ندارد اما در صورتی که به منظور درمان سندرم روده تحریک پذیر از دارو استفاده می شود بهتر است ۳۰ الی ۶۰ دقیقه قبل از غذا باشد.
۲ – به منظور کاهش عارضه یبوست ناشی از دارو آن را همراه با آب فراوان استفاده نمایید.
۳ – به خصوص در هوای گرم برای پیشگیری از کمبود آب بدن،آب و مایعات فراوان بنوشید.
۴ – دارو ممکن است باعث خشکی دهان شود بهتر است برای درمان و پیشگیری از این‌ مشکل آدامس بدون قند بجوید،آب نبات بدون قند بمکید و بیشتر به بهداشت دهان و دندان توجه نمایید.
۵ – در صورت استفاده از این دارو می بایست از فعالیت هایی که نیاز به هوشیاری دارند مانند رانندگی خودداری نمایید زیرا دارو ممکن است باعث خواب آلودگی و گیجی شود.
۶ – در صورت بروز اختلال در دفع ادرار،یبوست شدید،احساس افسردگی یا خستگی مفرط یا افکار آسیب زدن به خود و تغییر شدید و توانایی اندیشیدن و هوشیاری به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

 

آموزش نسخه خوانی در اپلیکیشن پاتو

شما می توانید با دانلود اپلیکیشن پاتو به محتوای نسخه خوانی همیشه در همه جا دسترسی داشته باشید . جهت ورود به صفحه دانلود اپلیکیشن پاتو اینجا را کلیک کنید .

 

منابع

UpToDate 2022
Micromedex Drugs
Drugs.com
TTAC نرم افزار
کتاب توصیه های دارویی تالیف گروه نویسندگان به سرپرستی دکتر خیرالله غلامی و دکتر محمدرضا جوادی

آیا این مطلب مفید بود ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است